tisdag 2 januari 2018

Vegetarisk "one pot" pasta med champinjoner och kikärtor


Som ni redan vet så tycker jag att det är ganska trist att diska. Jag blev därför väldigt glad när jag hittade det här receptet på one pot pasta på ICA:s hemsida (se här). Hela maträtten görs i en och samma gryta vilket innebär att man slipper en massa tråkig disk. Helt underbart! 😃 Enbart detta gör det värt att laga den här pastarätten. Att den dessutom smakar riktigt gott gör ju inte saken sämre, eller hur 😊.

One pot pasta med champinjoner och kikärtor

ca 4 - 5 portioner
1 msk olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
250 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 tsk torkad timjan 
1 msk tomatpuré
1 burk, à ca 400 g, konserverade körsbärstomater (kan ersättas med samma mängd krossade tomater)
7 ½ dl vatten
2 ½ dl grädde (jag använde milda matextra med 4% fett)
2 grönsaksbuljongtärningar
300 g spagetti, torr vikt
200 - 250 g kokta kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk med konserverade kikärtor
Grovhackad, färsk eller fryst, basilika 
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Tips! Jag brukar steka svamp på olika sätt beroende på om jag använder färsk eller fryst. Färsk svamp brukar jag steka direkt med löken i lite matfett. Fryst svamp brukar jag däremot låta steka utan fett tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort, sedan har jag i oljan och löken och fortsätter steka en stund till. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Stek löken och champinjonerna i oljan i en stor gryta i ca 8 - 10 minuter (se tips ovan). Tillsätt vitlöken och tomatpurén. Låt allt steka under omrörning i 1 - 2 minuter. Häll i tomaterna, vattnet och grädden. Smula ner buljongtärningarna. Låt det koka upp. Bryt spagettin i mindre bitar och ha i dem i grytan. Rör om ordentligt. Låt det småkoka, utan lock, på medel till svag värme i ca 10 minuter. Rör om i botten då och då för det bränner lätt fast. 

Tillsätt kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och spola dem under kallt vatten innan de tillsätts). Låt allt koka i ytterligare ca 8 - 10 minuter, eller tills pastan är så mjuk som du vill ha den. Rör ner basilika efter tycke och smak. Smaka av med salt och svartpeppar. Toppa gärna varje portion med lite riven lagrad ost. 



2 kommentarer:

  1. Ska pröva idag detta lät super gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas det motsvarar dina förväntningar. Lycka till! :)
      Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.