fredag 3 november 2017

Brödpudding med tomat och fetaost


När jag gjorde smörgåstårta, för några veckor sedan, frös jag in de bortskurna brödkanterna. Jag tänkte att de kunde passa att använda i en smaskig brödpudding. Just denna brödpuddingsvariant innehåller förutom bröd, ägg och mjölk, även tomater, fetaost och örter. Vi käkade den smakrika, matiga brödpuddingen ljummen, med pizzasallad, rivna morötter och squashröra. Det var verkligen supergott! 😋

Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vart jag har hittat idén till det här receptet (jag tror att det kommer från Genius Kitchen), receptet nedan är i alla fall min version. 

Brödpudding med tomat och fetaost
ca 4 - 5 portioner
2 - 3 väl avrunna, hela burktomater
4 dl standardmjölk (3 % fett)
6 ägg
ca ½ tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk paprikapulver
½ tsk torkad oregano
½ tsk torkad timjan
½ tsk torkad basilika
200 g fetaost, eller liknande
ca 10 - 11 dl fint tärnade brödbitar (av mjukt franskbröd)
Lite matfett till formen

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C och smörj en ugnsfast form, som rymmer ca 2 liter, med lite matfett. Hacka tomaterna. Blanda dem med mjölken, äggen, saltet, pepparn och örterna i en bunke. Tärna fetaosten och ha i den. Vänd ner brödet och blanda allt ordentligt. Låt det stå i ca 5 minuter. Häll alltihop i formen. Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 40 minuter, tills puddingen stannat och känns fast i mitten. Täck formen med en tom plåt eller aluminiumfolie om ytan får för mycket färg innan puddingen är färdiggräddad. Ta ut formen ur ugnen och låt den stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.