lördag 18 november 2017

Annas citronkaka


Ibland blir jag jättesugen på att baka kakor. Det är lite märkligt eftersom jag sedan inte är speciellt intresserad av att äta upp dem (om de inte är kladdiga och innehåller choklad förstås 😉). Min man däremot brukar villigt äta det mesta som jag bakar. Men, trots att han är lång, magerlagd och verkar ha ämnesomsättning som en elitidrottare, är det ändå inte särskilt snällt att göda honom med kaloristinna bakverk bara för att jag är sugen på att baka. Av den anledningen bakar jag inte fikabröd lika ofta som jag kanske skulle vilja göra.

Ibland händer det dock att jag ger efter för min baklusta, vilket jag gjorde häromdagen. Resultatet av detta blev denna saftiga citronkaka. Kakan blev ganska stor så den kommer nog att räcka ett bra tag framöver. Maken får väl käka några bitar och sedan hoppas jag att det kanske dyker upp lite fikagäster som kan hjälpa honom att äta upp resten. Receptet har jag tagit ur Anna Bergenströms bok 'Annas kakbok'. Det ingår inget bakpulver i kakan, men den blir hög och luftig ändå eftersom äggen vispas ganska länge.

Annas citronkaka 
125 g smör
Rivet skal av 2 väl tvättade citroner (helst ekologiska)
Saft av 1 pressad citron
4 ägg
3 dl strösocker
4 dl vetemjöl 
Smör och ströbröd till formen

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Smörj och bröa en kakform som rymmer 2 L (jag använde en fyrkantig springform 20 x 20 cm). Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa äggen och sockret med elvisp i ca 3 - 5 minuter. Det ska bli riktigt ljust och luftigt. Tillsätt smöret, citronskalet och citronsaften. Sikta ner vetemjölet. Vänd försiktigt ihop allt till en slät smet. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter (känn med sticka, den ska vara torr). Ta ut kakan och låt den kallna under duk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.