torsdag 7 september 2017

Het rödbetssoppa med kikärtor och kokosmjölk


Den här heta rödbetssoppan, inspirerad av det indiska köket, var verkligen kanongod. Enligt originalreceptet, som jag tror kommer från food.com, skulle soppan mixas, men jag föredrar att ha lite att tugga på när jag äter den här typen av soppa så jag struntade i att mixa min variant. Soppan blev ganska stark, eftersom jag hade i fem små chilifrukter av vår hemodlade heta chili (maken blev till och med lite svettig i pannan). Nästa gång jag gör denna underbara soppa ska jag bara ha i högst två till tre heta chilifrukter, så blir nog soppan, om möjligt, ännu godare (och maken slipper att torka sig i pannan mellan soppskedarna). Vi serverade nybakade baguetter till soppan. Det var mycket gott 😋.

Het rödbetssoppa med kikärtor och kokosmjölk
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
500 g färska rödbetor
250 g morötter
1 tsk curry
1 tsk malen spiskummin
1 tsk malen koriander
2 - 3 finhackade heta små chilis (jag använde en chilisort som heter 'Basket of fire')
1 ½ - 2 tsk finriven färsk ingefära
ca 8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
400 ml kokosmjölk (1 normalstor burk)
200 - 250 g kokta kikärtor
ca 1 tsk salt, eller efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala och grovriv rödbetorna och morötterna. Hetta upp oljan i en stor gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Ha i vitlök, curry, spiskummin, koriander, chili och ingefära. Låt det steka under omrörning i 1 - 2 minuter. Tillsätt rödbetorna och morötterna. Låt allt steka i ytterligare ca 5 minuter. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt det koka upp. Sänk värmen under grytan och låt soppan småkoka i ca 40 - 45 minuter, eller tills rotfrukterna är mjuka. Ha i kokosmjölken och kikärtorna. Låt soppan koka i ytterligare ca 5-10 min. Smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.