lördag 2 september 2017

En mumsig kaka med hallon och blåbär


Hallon och blåbär är en klassisk kombination och eftersom vi odlar både ock så passade det ju jättebra att använda just de bären i denna mumsiga kaka. Kakan är härligt saftig i sig själv så det behövs egentligen inga tillbehör, men till dem i familjen som gillar fluffiga krämer rörde jag ihop en gräddvaniljkräm, av lika delar vispad grädde och vaniljkräm, som jag sedan serverade till kakan. De tyckte att det var supergott. Själv gillar jag som bekant inte fluffiga, gräddiga krämer så jag käkade därför kakan utan tillbehör, vilket fungerade alldeles utmärkt det med.

Kaka med hallon & blåbär
2 ägg
2 dl strösocker
2, 25 dl vetemjöl
0, 5 tsk bakpulver
ca 1 ½ dl hallon, färska eller frysta 
ca 1½ dl blåbär, färska eller frysta
(ca ½ msk potatismjöl, om du använder frysta bär)
75 g iskallt smör
Lite matfett och ströbröd till formen 

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Smöra och bröa en springform, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjölet med bakpulvret och rör ner det i äggvispet. Bred ut smeten i formen. Fördela bären jämnt över ytan (blanda frysta bär med potatismjölet innan de läggs på smeten). Hyvla på smöret över hela kakan (jag missade lite i kanterna som ni kanske ser på bilden). Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 35 - 40 minuter. Servera kakan ljummen eller kall, eventuellt med en klick vaniljkräm, grädde eller glass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.