fredag 1 september 2017

Bondbönsmos


I år är första gången som vi odlar bondbönor. Jag har varit lite tveksam till att odla den här typen av grönsak eftersom jag har väldigt svårt för smaken av gröna ärtor och liknande (jag tycker att det smakar som att tugga på gräs), men eftersom det finns så mycket spännande recept innehållande bondbönor så ville jag testa hur de smakade. Vi sådde därför några rader med bondbönor i våras. Tyvärr kom de ner i jorden lite sent, men de kommer nog att hinna ge en liten skörd i alla fall. Häromdagen kunde jag inte hålla mig längre utan skördade några stycken bara för att stilla min nyfikenhet. Efter lite pillande för att få ur bönorna ur skidan och ännu mera pillande med att skala dem efter kokning, så mosade jag slutligen ihop dem med lite olivolja, salt, peppar och citron. Det härligt gröna moset bredde jag sedan ut på en bit rödbetsbröd. Det blev jättegott och smakade, som tur är, inte alls likt gröna ärtor. Efter denna revolutionerade upptäckt har vi bestämt oss för att odla bondbönor nästa år också så att vi kan fortsätta den kulinariska upptäcktsfärden.  

Bondbönsmos
räcker till 1 stor eller 2 mindre mackor
ca 10 färska bondbönsskidor
vatten och lite salt till kokning
½ msk olivolja
ca ½ msk pressad citron
salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Ta ur bönorna ur skidorna och lägg dem i en kastrull. Häll på kallt vatten så det precis täcker. Koka bönorna i ca 2-3 minuter. Häll av dem, spola dem under rinnande kallt vatten och låt dem sedan rinna av. Ta av skalet och släng bort det (jag har läst att man inte behöver ta bort skalet men att det kan smaka lite beskt så jag valde att ta bort det). Mosa bönorna med en gaffel. Tillsätt olivolja och citron och smaksätt med lite salt och svartpeppar. Smaka av. Bred moset på en bit bröd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.