tisdag 18 juli 2017

Röda vinbärsgelé


Idag fortsätter jag röda vinbärstemat och slänger in ett recept på röda vinbärsgelé. I vår familj är vi väldigt förtjusta i vinbärsgelé och vi äter det istället för lingonsylt till t.ex. steka bönbullar, potatis och sås. Det recept som jag använder när jag kokar gelé kommer från 'Vår kokbok'. Jag har dock minskat något på vattenmängden i min version av det ursprungliga receptet, eftersom jag tyckte att det var svårt att få gelén att stelna. När jag kokar gelé på riktigt mogna vinbär brukar jag ibland tillsätta en liten mängd röd melatin för att vara säker på att gelén stelnar ordentligt. 

Röda vinbärsgelé
1 L knappt mogna röda vinbär
ca ½ dl vatten
9 dl strösocker per liter avrunnen saft
ev. röd melatin (gelérings- och konserveringsmedel), se mängd på förpackningen 

Gör så här: 
Koka bären med vattnet i en gryta i ca 10 minuter. Häll upp bärmassan i en silduk och låt den rinna av i ca 30 minuter. Diska under tiden grytan. Mät upp den avrunna saften och häll den i grytan. Låt den koka upp. Mät upp sockret och rör ner det i grytan. Rör tills sockret lösts upp. Låt blandningen koka tills det bubblar över hela ytan. Jag brukar testa om gelén är klar genom att häll ut lite av den sockrade saften på ett fat och ställa det i kylen. Om den stelnar till gelé är den klar annars kan saften behöva koka en stund till eller så kan du behöva tillsätta lite röd melatin (hur mycket och hur du gör står på förpackningen). Ta av grytan från värmen och låt den stå i ca 5 min. Skumma ytan = ta bort den hinna som bildas. Häll upp gelén på rengjorda små glasburkar med täta lock. Fyll dem ända upp till kanten för gelén krymper när den stelnat. Sätt genast på locken. Förvara burkarna svalt. 

2 kommentarer:

  1. Noterade häromdagen att det är hög tid att börja skörda våra vinbär.
    Gelé har jag aldrig kokat, vad jag minns, så det ska det bli i år. Ska bara införskaffa mig en silduk.
    Och när jag nu skaffar mig en silduk så kan jag ju ta och koka lite vinbärssaft också :)

    Allt gott!
    /Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en god idé :) Lycka till med saftandet och syltandet.
      Ha det så gott!
      // Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.