lördag 6 maj 2017

Potatisgratäng 'allt i ett' med vegfärs och dippmix


För ett tag sedan gjorde jag en god pastagratäng som jag smaksatte med dippmix (se det receptet här). Eftersom resultatet blev ganska lyckat, så ville jag testa om det skulle bli lika lyckat att använda dippmixet som krydda i en potatisgratäng. Jag använde samma dippmix som jag använde sist (chipotle cheddar) men det funkar säkert lika bra med vilken sort som helst. För att få en matig 'allt i ett gratäng' så hade jag i lite hemmagjord vegfärs (går att byta ut mot hackade champinjoner, se tips i receptet). Gratängen blev väldigt krämig och god, men jag tyckte att dippmixet som jag hade valt var lite väl pepparstarkt för att passa i just den här typen av maträtt, så nästa gång ska jag välja en annan smak. 

Potatisgratäng allt i ett med vegfärs och dippmix
ca 4 portioner
1, 2 kg potatis av en fast sort
ca 2, 5 - 3 dl standardmjölk
2, 5 dl grädde (jag använde laga lätt 4 % fett)
0,5 tsk salt
1 påse chipsdippmix
1 pressad vitlöksklyfta
200 g hemmagjord vegfärs (se här), för annat alternativ se tips längre ner i receptet
1, 5 - 2 dl riven ost 
lite matfett att smöra formen med

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smörj en ugnsfast form med lite matfett (min form rymmer ca 2 liter)

Blanda mjölken med grädden, vitlöken, chipsdippet och saltet i en stor gryta. Skala potatisen och skär den i ca 2 mm tjocka skivor. Ha i dem i grytan. Låt det koka upp. Var med hela tiden och rör i botten då och då. Sänk värmen när det börjar koka så att det bara småkokar. Låt det sedan puttra på svag värme i ca 15 - 20 minuter eller tills potatisen nästan är helt mjuk. Rör om i botten av grytan med jämna mellanrum, för det bränner lätt fast, men var försiktig så att potatisen inte går sönder och blir mosig. Häll hälften av potatisblandningen i formen. Lägg på vegfärsen. Häll på resten av potatisblandningen och strö på den rivna osten. Grädda i ca 25 minuter eller tills potatisen är mjuk och gratängen fått fin färg. Ta ut den ur ugnen och låt den gärna stå några minuter innan servering. 

Tips! om du inte vill använda vegfärs kan du byta ut den mot färska champinjoner. Gör då så här: Hacka 400 g färska champinjoner. Skala och finhacka 1 liten gul lök. Hetta upp 1 msk olja i en stor stekpanna. Ha i svampen och löken. Låt det steka på medelhög värme i ca 5 minuter eller tills vätskan, som svampen ger ifrån sig, har kokat bort. Ha i ½ msk olja eller smör och krydda med ca 2-3 krm salt och 1 krm grovmalen svartpeppar. Använd svampfräset på samma sätt som vegfärsen i receptet.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.