fredag 5 maj 2017

Oreo chocolate cake


I vår familj får den som fyller år önska sig en födelsedagstårta som jag sedan bakar. Det får inte vara en hur avancerad tårta som helst, för jag är inte särskilt bra på att baka tårtor, men jag försöker ändå att uppfylla önskemålen så gott det går. Den här, relativt lättbakade, supersmarriga chokladtårtan bakade jag till makens födelsedag. Receptet hittade jag på en mycket trevlig blogg som heter 'Annikas bakery house' (se här), kolla gärna in den bloggen för där finns det massor med godsaker. 

Tårtan är en maffig skapelse innehållande en ganska kompakt chokladbotten à la kladdkaketyp. Ovanpå den är det en underbart god kräm gjord på krossade oreos och cream cheese (jag skulle kunna ha ätit bara den) och högst upp på tårtan är det en ljus tryffelglasyr. Tårtan var verkligen jättegod, men nästa gång ska jag grädda botten lite kortare tid för den kunde ha varit en anings, aning kladdigare. 

Obs! Jag minskade lite på sockret i min variant, eftersom jag använde en ganska söt sorts choklad, i originalreceptet ska det vara 1, 75 dl av vardera sockersort. Dessutom smälte jag smöret och chokladen över ett vattenbad, istället för direkt i kastrullen, eftersom jag inte ville riskera att bränna vid chokladen. 

Oreo chocolate cake
blir 1 tårta à 24 cm i diameter
Botten: 
125 g smör + lite extra till formen
200 g mörk choklad
1, 5 dl ljust muskovadosocker
1, 5 dl strösocker
4 ägg
2, 5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Oreokrämen: 
2 paket oreos, à 154 g
200 g cream cheese (typ philadelphiaost)
Glasyr:
1, 25 dl grädde
150 g ljus choklad 

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 175 C. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, ca 24 cm i diameter. Smöra insidorna på formen med lite smör eller margarin. 

Hacka den mörka chokladen till kakbotten. Smält smöret och chokladen över ett vattenbad (jag använde en rostfri bunke som jag satte i en kastrull med sjudande vatten). Rör om så att det blandas ordentligt. Ta av från värmen. Rör ner de båda sockersorterna och rör tills de har lösts upp en aning. Tillsätt äggen. Blanda mjölet med vaniljsockret och vänd ner det i smeten. Rör bara så pass mycket så att allt blir väl blandat. Häll smeten i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter (den ska helst inte vara helt fast i mitten). Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna i formen. 

Mixa oreokakorna till ett fint pulver. Tillsätt cream cheese och mixa ihopa allt till en smet. Bred ut den på kakan i formen. Ställ kakan kallt i ca 30 minuter. 

Hacka den ljusa chokladen till glasyren och lägg den i en bunke. Koka upp grädden och häll den på chokladen. Låt det stå i ca 2 minuter. Rör om så att chokladen smälter. Låt blandningen svalna lite (jag lät den stå i rumstemperatur i ca 20 minuter). Häll glasyren i formen. Ställ kakan kallt i minst 4 timmar (jag lät den stå över natten). Lossa formen försiktigt och för över kakan till ett fat. Ät och njut! 




2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa att du bakat tårtan! Den är en favorit hos mina barn! Kram Annika (Annikas Bakery House)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika,
      Tack för ett jättebra recept på en supersmarrig tårta :). Den blev en hit även i vår familj. Ha en riktigt bra dag! // Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.