måndag 3 april 2017

Kikärtsgratäng med champinjoner, paprika och tre sorters peppar


Det här var verkligen supergott! I det ursprungliga receptet, som jag hittade på matklubben. nu, gjordes denna gratäng antingen på kyckling eller fläskkött, men jag bytte ut köttet mot kikärtor istället. Jag tänkte att kikärtorna skulle ge lite tuggmotstånd och att de skulle passa bra tillsammans med kryddorna i såsen. Slutresultatet blev över förväntan. Den underbart goda gratängen gjorde succé hos både mig och maken. Vi serverade ugnsstekt potatis till gratängen, men det funkar nog lika bra med kokt potatis, potatismos eller ris. Lite fräscha grönsaker och en klick vinbärsgelé fullbordade det hela. En riktigt smarrig middag 😋.

Kikärtsgratäng med 3 sorters peppar
ca 4 portioner
400 g hemkokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade kikärtor
200 g skivade champinjoner, frysta eller färska
3 dl strimlad purjolök
1 strimlad röd paprika
2 tsk krossad torkad grönpeppar
1 - 2 tsk krossad torkad rosépeppar (+ ev. lite extra till dekoration)
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 2 krm rökt paprikapulver
200 g naturell cream cheese, (jag tog philadelphiaost)
2 ½ - 3 dl mjölk (jag hade bara lättmjölk hemma så jag tog det)
1 tsk soja
1 msk grönsaksfond
salt efter smak
ca 1 ½ dl riven ost

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smöra en ugnsfast form. 

Stek sedan champinjonerna. Jag brukar steka dem på lite olika sätt beroende på om jag använder färsk eller fryst svamp. Den färska svampen steker jag direkt i matfettet. Den frysta svampen brukar jag däremot låta steka utan fett tills vätskan som svampen släpper ifrån sig har kokat bort (en del fryst svamp släpper ifrån sig så mycket vätska att jag ibland har varit tvungen att hälla av den i durkslag), sedan tillsätter jag matfettet och fortsätter steka svampen tills den fått färg. 

Tillsätt purjolöken och paprikan. Låt det steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt kryddorna och låt dem steka med i någon minut. Vispa ihop cream cheese, mjölk (jag tog 3 dl eftersom vi vill ha mycket sås), fond och soja. Häll detta i stekpannan. Tillsätt kikärtorna (häll av konserverade kikärtor och skölj dem gärna under rinnande kallt vatten innan de tillsätts). Låt det hela puttra i ca 5 minuter. Smaka av med salt. Häll alltihop i formen. Ha på den rivna osten. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 - 25 minuter, eller tills allt är varmt och osten fått lite färg. Garnera gärna med lite krossad rosépeppar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.