lördag 11 mars 2017

Snabbakat kornmjölsbröd


Förra helgens bröd fick bli de här snabbakade kornmjölsbrödet. Kornmjöl är inget mjöl som jag brukar använda när jag bakar mjukt bröd, eftersom det har så dåliga bakegenskaper (brist på gluten), så när jag hittade detta recept på ett mjukt kornmjölsbröd på tasteline var jag ju bara tvungen att provbaka det. Brödet innehåller bikarbonat som jäsmedel och behöver därför inte jäsa innan det gräddas vilket gör att det är snabbakat. 

Hur blev då detta kornmjölsbröd? Konsistensen var överraskande bra och det var trevligt att brödet inte var så vansinnigt sött, som den här typen av bröd kan vara ibland, men dessvärre smakade det alldeles för mycket bikarbonat för min smak. Nästa gång jag bakar detta bröd ska jag prova att halvera den angivna mängden bikarbonat och, eller byta ut en del av bikarbonaten mot bakpulver för att se om det blir någon skillnad på smaken. 

Snabbakat kornmjölsbröd
ca 24 portionsbitar 
8 dl kornmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
4 tsk bikarbonat  (jag rekommenderar att du minskar till 2 tsk bikarbonat eller testar att ta 1 tsk bikarbonat + 1 - 2 tsk bakpulver)
1 tsk salt
10 dl filmjölk 
1 dl sirap

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C och klä en långpanna, ca 30 x 40 cm, med bakplåtspapper (jag tog 2 papper och lade dem lite omlott). Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt filen och sirapen och rör ihop allt till en smet. Bred ut smeten i långpannan och jämna till ytan. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min. Känn med en sticka i mitten av formen den ska komma ut torr. Ta ut brödet och dra försiktigt över det till ett brödgaller. Lägg på en duk och låt brödet kallna. Skär brödet i 24 lika stora rutor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.