måndag 20 mars 2017

Palsternacksgratäng


Jag längtar efter att börja röja i trädgården men det ser ut som att jag måste vänta med det en stund för det snöar ganska rejält här just nu 😒. Det verkar dock som att det är ett kortvarigt bakslag för till helgen utlovas det plusgrader och sol, så förhoppningsvis kan jag sätta igång med säsongens trädgårdsarbete då istället 😊.

Dagens recept är denna krämiga och goda palsternacksgratäng. Jag var lite orolig över om jag skulle gilla den här gratängen eller inte, eftersom jag tycker att palsternacka kan smaka ganska starkt och därför bli lite dominant, men min oro visade sig vara obefogad för gratängen var välbalanserad i smaken. Det ursprungliga receptet kommer från food.com. Vi käkade palsternacksgratängen med bönbullar (se här), men den passar säkert till mycket annat också. 

Palsternacksgratäng
ca 4 portioner
1 Kg palsternacka
vatten och 2 krm salt till kokning
1 gul lök
1 msk smör + lite extra till att smöra formen med
½ tsk salt
2 krm senapspulver
1 krm grovmalen svartpeppar
2 krm paprikapulver
½ tsk torkad timjan
6 dl standardmjölk (3 % fett)
3 msk vetemjöl
1 ½ dl riven lagrad ost
Lite ströbröd

Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 C och smöra en ugnsfast form. Skala palsternackan och skär den i skivor. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten (det tar ca 7 - 8 minuter). Häll av dem i ett durkslag och låt dem rinna av ordentligt. Lägg dem i formen och ställ undan den så länge. 

Skala och finhacka löken. Hetta upp smöret i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medel- till svag värme i ca 5 minuter. Tillsätt saltet och kryddorna och låt det steka med under omrörning i ca 1 minut. Höj värmen under grytan. Vispa ihop mjölken och mjölet i en bunke. Häll i detta i grytan. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen igen och låt såsen småkoka i ca 15 minuter. Rör om då och då så att det inte bränner fast. 

Ta av grytan från värmen och tillsätt osten. Låt den smälta. Rör om och smaka av. Häll såsen på palsternackorna i formen. Ha på lite ströbröd. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter, tills gratängen är bubblig och fått lite färg. Ta ut formen ur ugnen och låt den stå en stund innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.