torsdag 23 mars 2017

En enkel vegetarisk lasagne med spenat och keso


Denna underbart goda och lättlagade lasagne med spenat och keso bjöd jag mina barn på när de var här och åt häromsistens. Det som gör att det är lite extra smidigt att laga den här lasagnen är att det inte ingår någon vit sås. Jag gillar ju som bekant inte att diska så det är ett stort plus att slippa en smutsig gryta 😁. 

Receptet nedan är min version av ett recept från food.com. Den hemmagjorda pastan går att byta ut mot ca 300 g köpt färsk pasta, men det är väldigt gott och ganska enkelt att göra hemmagjord färsk pasta så jag rekommenderar verkligen att ni testar att göra det. Det underlättar dock att ha en pastamaskin. Jag har köpt min pastamaskin för några hundralappar på Claes Ohlson, men det finns liknande maskiner att köpa på många andra ställen också t.ex. på ICA - Maxi eller Jula.  

Enkel lasagne med spenat och keso
4 - 5 portioner
Pastadeg 
2 ägg
200 g vetemjöl
ca 1 msk vatten
Tomatsås
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
500 g krossade tomater
1 tsk örtsalt (Trocomare)
1 tsk socker
2 krm grovmalen svartpeppar
1 krm torkad timjan
1 krm torkad oregano
1 krm torkad basilika
200 g hackad fryst spenat
2 dl crème fraiche (jag tog lätt med 15 % fett)
Kesoröra
500 g keso
2 dl riven lagrad ost (jag tog prästost)
1/2 dl hackad persilja
3/4 tsk örtsalt (Trocomare)
1 krm grovmalen svartpeppar
Övrigt
lite matfett till att smöra formen med 
ca 1 1/2 - 2 dl riven ost till gratinering

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och smörj en ugnsfast form (min form är ca 20 x 30 cm och 5 - 6 cm hög). 

Blanda ihop ingredienserna till pastadegen i en bunke. Arbeta snabbt ihop allt till en fast deg. Platta till den lite och slå in den i plastfolie. Lägg den sedan i kylen i ca 30 minuter. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp olivoljan i en gryta. Ha i löken och vitlöken och stek på medelvärme i ca 5 minuter. Ha i tomaterna, saltet, sockret och kryddorna. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen och lägg på ett lock. Låt såsen småputtra i ca 20 minuter. Tillsätt spenaten. Låt det småkoka i ytterligare ca 5 minuter. Rör ner crème fraichen. Smaka av såsen. Häll lite av såsen i formen och ställ sedan undan den så länge. 

Blanda ihop alla ingredienser till kesoröran i en bunke. Ställ undan den så länge. 

Kavla ut pastadegen tunt med kavel eller kör en liten degbit i taget i pastamaskinen (jag delar min deg i 3 lika stora delar och kör en del i taget i till tjocklek 5 i min maskin). Skär den utkavlade degen i bitar som passar i formen. 

Lägg ett lager pastabitar i formen. Bred på hälften av kesoröran och häll på lite av tomatsåsen. Lägg på ett nytt lager pastabitar och bred på resten av kesoröran. Häll på lite av tomatsåsen. Lägg på ett sista lager pastabitar och avsluta med att hälla på det sista av tomatsåsen. Sätt in formen i mitten av ugnen och grädda i ca 20 minuter. Ta ut formen och ha på den rivna osten. Grädda i ytterligare ca 15 - 20 minuter. Ta ut formen och låt den gärna stå en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.