lördag 25 mars 2017

Äntligen dags att börja röja i trädgården


Jag vet att det är våffeldagen idag och att jag borde ägna mig åt att stå vid spisen och grädda våfflor, istället för att vara ute i trädgården, men det struntar jag i för jag gillar inte våfflor. Däremot älskar jag att vara ute i trädgården. Så här års är det svårt att tänka sig att trädgården kommer att prunka om bara några månader. Men som tur är har jag jättebra fantasi, så i mitt huvud finns det redan en bild av hur det kommer att se ut när det blommar för fullt (om det inte skulle räcka så har jag ju faktiskt riktiga bilder att titta på också). Förra året gjorde vi om lite i trädgården så nu är jag väldigt nyfiken på att se om det kommer att bli som jag har tänkt mig. Jag planterade ganska mycket nya vårlökar också. Det blir spännande att se om de kommer att blomma. 

I år har jag beställt lite växter från 'Horto Green' (hortogreen.com). De har massor med trevliga växter till hyfsade priser och växterna levereras hem till dörren 👍. Jag har handlat från dem förut och det har funkat jättebra. Annars brukar jag för det mesta köpa mina växter på en plantskola som heter 'Trädgårdsväxter AB', som ligger strax utanför Örebro. De har ett väldigt bra sortiment, framförallt av perenner. Jag brukar skriva en inköpslista och sedan försöka hålla mig till den, eftersom vi har begränsat med plats i trädgården, men det är inte så lätt när det finns så mycket roligt och fint att välja på. 

När jag vill ha tag i en ny ros (jag älskar rosor 😍) brukar jag antingen beställa den på samma ställe. Eller så tar vi en utflykt till 'Löta trädgårdcentrum', utanför eskilstuna, eller till 'Plantmarknaden' i Lindesberg. Under försommaren kan det också hända att vi åker ner till Hellsingborg för att handla på 'Flora Linnea' eller att vi tar en härlig dagstur till Stockholm för att shoppa på 'Zetas trädgård'. 

Jag tänkte visa lite före och efter bilder. Den övre bilden visar hur det ser ut i i några av våra rabatter just nu och den undre visar hur det kommer att se ut om bara några månader. 


Just nu ser det inte så välkomnade ut i uppfartsrabatten...

...men i början av juli är det andra bullar för då kan det se ut så här

Det ser verkligen trist ut i rabatten vid poolskärmarna 

men i juni ser det ut så här...
...och i augusti ser det ut så här
Den här rabatten gjorde vi om förra våren 

i juni såg den ut så här

Det är murrigt, brunt och grått på södersidan av huset...

... men under sommaren är det betydlig ljusare

Torra vidjehortensior och astilbe i den vita delen av trädgården...

...ser så här fina ut i juli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.