måndag 2 januari 2017

Vegetarisk allt i ett gratäng med kikärtor, champinjoner och färskost


Den här typen av gratäng brukade jag laga ibland när vi fortfarande åt fisk. Nu äter vi ju inte fisk längre men jag vill ändå fortsätta göra dessa smidiga så kallade 'allt i ett gratänger'. Jag testade därför att byta ut den traditionella fisken i mitt gamla recept mot kokta kikärtor. Resultatet blev riktigt lyckat och gratängen smakade supergott. Tuggmotståndet i kikärtorna gav en alldeles utmärkt kontrast till det mjuka, fluffiga potatismoset. 

Jag använde färskost med smak av sweet chili (det var den smak vi hade hemma) men du kan välja någon annan smak om du vill. Nästa gång jag gör den här goda gratängen ska jag testa någon annan smak som t.ex. vitlök och örter eller kanske paprika eller varför inte gräslök. Det är kul att att ha lite olika varianter att se fram emot att laga och smaka. Jag får återkomma med fler recept på denna variationsrika gratäng i framtiden.  

Tips! Om du vill göra det enklare för dig så kan du byta ut det hemmagjorda potatismoset i receptet nedan mot pulvermos. Gör då ca 8 portioner ganska tjockt pulvermos (jag använder alltid Felix pulvermos). Låt det svalna lite och rör sedan ner 1 ägg. Använd detta mos på samma sätt som moset i receptet nedan.

Allt i ett gratäng med kikärtor, champinjoner och färskost
ca 4 portioner
Potatismos: 
1 Kg skalad potatis av en mjölig sort (mospotatis)
1 msk smör
ca ½ tsk salt
½ - 1 krm malen vitpeppar
ca 2 dl mjölk
1 ägg
Fyllning: 
200 g skivade färska eller frysta champinjoner
1 tsk smör eller margarin
200 g smaksatt färskost
1 dl mjölk
400 g kokta kikärtor (se häralternativt 2 tetror eller 2 normalstora burkar med konserverade kokta kikärtor (häll av dem och skölj dem under rinnande kallt vatten innan de används)
Salt eller grönsaksfond och grovmalen svartpeppar efter smak
1 - 1 ½ dl riven lagrad ost

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C och smörj en ugnsfast form med lite matfett. Koka potatisen i lättsaltat vatten tills den är mjuk. Häll av den och låt den ånga av en stund. Pressa den genom en potatispress ner i en bunke. Rör ner smöret & ägget. Tillsätt mjölken, lite i taget, tills du får ett fast, fluffigt mos. Smaksätt det med saltet och vitpepparn. 

Klicka ut moset längs kanterna i formen. Stek champinjonerna utan fett i stekpannan tills vätskan de ger ifrån sig har dunstat. Ha i smöret och stek en stund till, tills svampen fått fin färg. Smaka av med lite salt och svartpeppar. 

Vispa ihop färskosten med mjölken i en bunke. Rör ner kikärtorna. Tillsätt salt eller fond och peppar efter smak. Lägg blandningen i mitten av formen. Ha på champinjonerna och strö på den rivna osten. Grädda gratängen i mitten av ugnen i ca 25 - 30 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.