måndag 30 januari 2017

Mixad grönsakssoppa med pesto och basilika


Då var det återigen dags att koka soppa till en sjukling. Denna gång är det vår äldsta dotter som är förkyld och har fått besvärliga virusblåsor i munnen, så kallade afteblåsor, vilket gör vansinnigt ont 😢. Jag har själv haft sådana och det är verkligen inte kul. 

Blåsorna gör så ont att hon inte kan äta något annat än flytande föda. Hon skickade därför ett sms och frågade om jag möjligtvis hade lite soppa som hon kunde få. Tyvärr hade jag ingen färdig soppa hemma (och tro det eller ej men det brukar jag faktiskt inte alltid ha heller), men jag hade en påse broccolimix och en skvätt grädde i frysen samt lite tomatpesto i kylen. Dessa ingredienser tänkte jag att jag kunde kombinera ihop till en smaskig soppa. 

Resultatet blev denna färggranna, supergoda, krämiga soppa. När den var klar tog jag undan en fotoportion/smakportion och sedan fick maken agera expressbud och leverera den färdiga soppan till den mycket tacksamma sjuklingen. Senare fick jag ett sms om att soppan var jättegod! 😍.

Mixad grönsakssoppa med pesto och basilika
ca 4 portioner
1 gul lök
700 g broccolimix (fryst grönsaksblandning bestående av broccoli, morötter och blomkål)
8 dl vatten
3 msk grönsaksfond
2 ½ dl grädde
2 msk röd pesto (jag tog ICA:s nötfria tomatpesto)
1 krm grovmalen svartpeppar
Örtsalt efter smak
ca 2 msk hackad färsk eller fryst basilika

Gör så här: 
Skala och hacka löken. Lägg den i en gryta. Ha i broccolimixen, vattnet och fonden. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen och låt det småkoka i ca 20 minuter eller tills alla grönsaker blivit riktigt mjuka. Ha i peston. Mixa soppan slät. Tillsätt grädden och värm soppan en stund. Rör ner basilikan. Smaka av med svartpeppar och örtsalt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.