tisdag 10 januari 2017

En het kikärtsgryta och ett tips på vad du kan göra med eventuella rester


Det här var en enkel och smidig het kikärtsgryta som blev klar i ett nafs. I det ursprungliga receptet, som jag hittade någonstans på nätet (kommer tyvärr inte ihåg vart), så stod det att man skulle ha i tre gånger så mycket hot sauce mot vad jag hade i. Jag misstänkte att den angivna mängden skulle bli lite för mycket för min smak, så jag tillsatte lite i taget tills jag var nöjd med styrkan. Det var tur det, för hela den angivna mängden hot sauce skulle nog ha bedövat mina smaklökar (jag gillar stark mat men jag gillar inte när den är så starkt så att hettan tar bort alla andra smaker). Receptet nedan ger en gryta som är lagom stark för min smak, men om du vill ha hetare smak så är det bara att öka på mängden hot sauce. Vi käkade grytan med bulgur och lite smulad salladsost (typ fetaost).

Het kikärtsgryta
ca 4 portioner
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
2 gula lökar
4 msk tomatpuré
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk hot sauce (jag använde Louisiana hot sauce) 
1 tsk socker
400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora burkar konserverade kikärtor.
1 - 2 msk hackad dill 
ev. lite fetaost eller salladsost till servering

Gör så här: 
Skala och strimla löken. Skala och finhacka vitlöksklyftan. Hetta upp oljan i en gryta. ha i löken och vitlöken och låt det steka på medelvärme i ca 5 min. Ha i tomatpurén och låt den steka med under omrörning i ca 1 minut. Häll i vattnet och smula ner buljongtärningen. Tillsätt sockret och ha i hot sauce efter smak. Ha i kikärtorna. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Låt det puttra på svag värme i ca 25 minuter. Rör ner dillen och smaka av med salt. 

Soppa på rester
Vi fick ca 2 dl gryta över när jag och maken ätit och gjort två matlådor. Den överblivna grytan använde jag i denna goda soppa som räcker till ca 2 portioner. 

Gör så här: Blanda ca 4 dl vatten, ½ buljongtärning och 1 tunt skivad morot i en gryta. Låt det koka upp och sedan småkoka under lock i ca 15 min. Tillsätt kikärtsgrytan och låt det koka i ca 5 minuter. Rör ner 1 burk vita bönor i tomatsås. Låt allt koka i ytterligare 2 - 3 minuter. Smaka av med salt. Servera med ett gott bröd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.