måndag 14 november 2016

Min tolkning av Rachel Khoos krydda


Rachel Khoo är en brittisk kock som lagar roliga och nyskapande maträtter i sitt lilla kök i London. Jag brukar titta på hennes tv-program på tv 4 play. En dag när hon skulle laga till en fuskrökt fisk så gjorde hon en smarrig kryddmix att gnida in fisken med. Jag blev genast sugen på att röra ihop en sats av den kryddmixen, men eftersom jag inte lyckades få tag i receptet så fick jag göra min egna tolkning utifrån vad jag såg att hon hade i den. Jag hade i alla kryddor som hon använde men i lite andra proportioner. Dessutom lade jag till vitlökspulver i min version. Kryddmixen blev jättegod. Nu är det bara att börja använda den i en massa roliga och spännande maträtter.

En av huvudingredienserna i kryddmixen är en krydda som heter sumak, en syrlig krydda som används mycket i Mellanöstern. Jag har köpt min sumak på Willys men den går säkert att få tag på i andra välsorterade matbutiker också (kolla på avdelningen för orientalisk mat). 


Min tolkning av Rachel Khoos krydda
2 msk sumac
2 msk malen spiskummin
2 - 3 tsk rökt paprikapulver, efter smak
1 ½ tsk malen ingefära
1 tsk vitlökspulver
1 tsk chiliflakes
2 - 3 krm malen kanel, efter smak

Gör så här: 
Blanda allt i en skål.Börja med de mindre mängderna rökt paprikapulver och kanel och smaka dig fram. Häll blandningen i en burk och ha på ett tätt lock. Förvara burken torrt och svalt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.