onsdag 12 oktober 2016

Polenta med tomat och harissa, bladspenat och stekt ägg


Ibland måste jag testa en maträtt flera gånger innan jag antingen börjar tycka om den eller inser att jag aldrig kommer att tycka om den, hur mycket jag än vill och försöker. Polenta är en är en av de rätter som jag har behövt lite tid för att komma fram till om jag gillar eller inte. Under åren har jag ätit både goda varianter och mindre goda varianter. Jag tycker inte om när polentan bara smakar majs och salt, utan den måste vara lite mera smaksatt för att falla mig i smaken. Den här färggranna och smakrika polentavarianten var en av de godaste som jag har ätit hittills. Receptet hittade jag på bloggen The Cook Report (thecookreport.co.uk). Jag tyckte det verkade lite udda att servera ett lösstekt ägg till, men det passade faktiskt riktigt bra ihop med de andra smakerna och konsistenserna. I originalreceptet hade de smulad fetaost till också, men det tyckte jag kändes överflödigt eftersom det redan är ganska mycket ost i själva polentan. 

Polenta med tomat och harissa, spenat och stekt ägg
4 portioner
500 g krossade tomater (gärna finkrossade)
5 dl vatten
1 buljongtärning
1 ½ - 2 tsk harissa (chilipasta på tub, återfinns oftast bland orientaliska varor i matbutiken)
200 g polenta
½ - 1 dl grädde/ standardmjölk (3% fett)
2 ½ - 3 dl riven lagrad ost, t.ex. parmesan, västerbotten eller präst
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak
400 g fryst bladspenat
1 msk olivolja
2 - 3 krm salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 krm vitlökspulver
4 ägg
ca 1 msk smör 

Gör så här: 
Tina och krama ur spenaten. Hacka den grovt och ställ den åt sidan så länge. Blanda krossade tomater, vatten, buljongtärning och harissa i en gryta. Låt det koka upp. Tillsätt polentagrynen. Låt sedan allt småkoka under omrörning i ca 15 minuter. Späd med grädden eller mjölken, lite i taget. Ta av grytan från värmen och rör ner osten. Smaka av med salt och svartpeppar. Håll polentan varm. Stek spenaten i olivoljan i 2-3 minuter. Krydda med saltet, svartpepparn och vitlökspulvret. Smaka av. Stek äggen i smöret. Fördela polentan & spenaten på 4 tallrikar. Toppa varje portion med ett stekt ägg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.