onsdag 24 augusti 2016

Vegetarisk gratäng med bulgur, aubergine och mozzarella


Sen jag startade matbloggen har jag provat flera nya maträtter som jag tidigare bara har funderat på att prova (jag måste ju ha nya recept att dela med mig av). Jag har flera gånger läst receptet på den här gratängen och tyckt att den verkat ganska god men jag har inte kommit mig för att testlaga den förrän nu. Gratängen blev kanongod och smakerna passade jättebra tillsammans. Jag trodde att den kanske skulle bli lite torr och smaklös men det blev den verkligen inte. Vi käkade gratängen med lite färska grönsaker och oliver. Mycket gott! 

Originalreceptet finns i Hemmets Journals matkalender för 2015.

Vegetarisk gratäng med bulgur, aubergine och mozzarella
2 normalstora auberginer, ca 600 - 700 g
Salt efter smak
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
3 dl bulgur
500 g krossade tomater
3 - 4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 krm grovmalen svartpeppar
125 g mozzarella (1 sådan där liten 'boll' i påse)
½ - 1 kruka färsk basilika
2 dl riven parmesanost

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 C. Klä 2 plåtar med bakplåtspapper. Skölj auberginerna och skär dem i ca ½ cm tjocka skivor på längden. Lägg dem på plåtarna. Grädda dem högt upp i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut dem och låt dem svalna. Ha på lite salt efter smak (jag tog ca ½ tsk). 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt bulguren och låt den steka med någon minut under omröring. Häll på tomaterna och den mindre mängden vatten. Smula ner buljongtärningen. Låt det koka upp. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt det småkoka i ca 10 - 15 minuter (tills grynen är mjuka). Späd ev. med den sista decilitern vatten. Rör i svartpepparn och smaka av. 

Lägg bulguren i en smord ugnsfast form. Jämna till ytan. Fördela mozzarellaosten och basilikabladen på aubergineskivorna. Vik ihop dem på mitten och lägg dem ovanpå bulguren. Strö på parmesanosten. Grädda gratängen i mitten av ugnen i ca 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.