måndag 8 augusti 2016

Rödbetsskörd


I helgen skördade vi några kilo av våra egna rödbetor. Det var verkligen dags för de hade börjat krypa upp ur jorden av sig själva. De som blev kvar i trädgårdslandet kupade vi med lite mer jord så att de kan vara kvar ett tag till, eftersom det är svårt att hinna ta hand om hela skörden på en gång. Vi gav bort lite betor till våra barn och sedan satte jag igång med att ta hand om resten. Jag kokade en sats inlagda rödbetor, bakade en rödbetskaka, gjorde rödbetsbiffar och kokade rödbetssoppa. Jag antar att vi kommer att få äta rödbetor till middag ett bra tag framöver. Som tur är så älskar vi rödbetor så det blir nog inget större problem att mumsa i sig skörden, men det kan ju bli lite tjatigt att bara äta en sorts rotfrukt. Jag är nu på jakt efter ett bra recept på rödbetsbröd och annat smarrigt man kan göra med betorna. Vi får se vad jag hittar. Här kommer i alla fall ett enkelt recept på inlagda rödbetor, som är taget ur 'Vår kokbok'

Inlagda rödbetor
ca 2 kg rödbetor
Vatten till kokning
Lag: 
1 L vatten
2 ½ dl ättikssprit (12%)
3 dl strösocker
ca 10 hela kryddnejlikor

Gör så här: 
Rengör glasburkar med täta lock (jag använde 4 stycken begagnade burkar som det varit antingen smörgåsgurka eller feferoni i). Skölj rödbetorna väl, låt skal och rotspets vara kvar. Koka dem nästan mjuka i vatten. Spola dem i kallt vatten och gnid av skalet. Skiva rödbetorna och lägg dem i burkarna. Blanda alla ingredienser till lagen i en gryta. Låt det koka upp och sedan koka ihop i ca 3 - 4 minuter. Häll lagen över betorna i burkarna (den räckte precis till mina 4 burkar) skaka lite försiktigt på burkarna så lagen rinner ner ordentligt och så du får bort eventuella luftfickor. Skruva på locken ordentligt. Förvara burkarna svalt. Öppnad burk bör förvaras i kylskåp. Rödbetorna håller i ca 6 - 12 månader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.