lördag 23 juli 2016

South western bean burgers med kryddburkens goda texas - cajunsås


När jag kollade på lite amerikanska matbloggar häromdagen så hittade jag detta recept på bönburgare som jag naturligtvis blev tvungen att testa. Receptet hittade jag på bloggen the cookfull. Jag har visserligen ett favoritrecept på burgare redan, men det är alltid kul att testa något nytt. På den kanonfina och innehållsrika bloggen 'Kryddburken' hittade jag ett recept på en supergod och enkel texas - cajunsås/salsa, som jag tyckte skulle passa perfekt till burgaren. 

Kombinationen med burgaren och såsen/salsan blev smakmässigt en fullträff, men nästa gång jag gör bönburgaren ska jag mixa smeten lite längre tid för den blev lite för grynig i konsistensen för min smak (den höll dock ihop bra när jag stekte den). Jag kanske rent av gör mina egna bönbiffar eller mina favoritburgare, linsburgare, istället och smaksätter dem med samma kryddor som i detta recept, för det var verkligen inget fel på smaken (recept på bönbiffar och linsburgare hittar du här och här)

Vi serverade bönburgarna i hembakade hamburgerbröd (se recept härmed lite av den suveräna såsen/salsan samt dressing, sallad, rödlök, tomat, jalapeno och smörgåsgurka. Som tillbehör hade vi kokta majskolvsbitar och lite nachos. Den resterande såsen/salsan åt vi som dippsås till nachosen.

Tips! En god hamburgerdressing gör du enkelt genom att röra ihop 1 dl crème fraîche eller turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här), 1 msk majonäs, ½ -1 msk chilisås, lite salt och cajunkrydda.

South western beanburgers
blir 4 stora burgare à ca 125 g styck
½ röd paprika
½ gul lök
200 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk med konserverade svarta bönor
1 ägg
1 1/4 dl ströbröd
1 ½ tsk chilipulver
1 ½ tsk spiskummin
ca 1 tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
ev. lite ost att ha på burgaren
Matfett till stekning

Gör så här: 
Mixa paprikan och löken och krama ur det mesta av vätskan. Lägg det mixade i en skål och ställ undan den så länge. (Häll av och skölj konserverade bönor under rinnande kallt vatten innan de används). Mixa bönorna. Tillsätt ägg, ströbröd, chilipulver, spiskummin, salt och svartpeppar. Mixa ihop detta så att allt blandas. Tillsätt paprika och lökblandningen. Mixa ihop allt till en smet. Låt smeten stå kallt i minst 10 minuter så att ströbrödet hinner svälla. 

Dela smeten i 4 lika stora delar och forma 4 stora burgare. Stek dem på medelvärme i lite margarin eller olja i ca 3- 4 minuter per sidan. De är klara när de känns stumma om du trycker lite försiktigt på mitten av dem. Lägg ev. på lite ost på burgarna och låt den smälta. Servera dem direkt med dina favorittillbehör. 

Kryddburkens texas cajunsås
1 ½ msk tomatpuré
ca 3/4 tsk ättika (12 %)
ca 3/4 - 1 dl vatten
½ röd paprika
½ rödlök
½ färsk chili
ca 1 tsk cajunkrydda (se här)
2 krm salt

Gör så här:
(Ovanstående recept är ungefär en halv sats av kryddburkens originalrecept. Eftersom jag använde hemmagjord cajunkryddan så drog jag ner på den angivna mängden och lade till lite salt. Såsen blev verkligen jättegod och påminde om tacosås). 

Rör ihop tomatpuré, vatten och ättika i en skål. Finhacka paprikan, löken och chilin. Lägg det i skålen. Blanda allt. Tillsätt salt och cajunkrydda. Smaka av. Täck skålen och ställ den kallt en stund innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.