måndag 11 juli 2016

Snabb och enkel sylt på röda vinbär


Igår skördade vi våra röda vinbär. Jag är inte speciellt förtjust i att äta röda vinbär som de är men jag tycker att de är goda att använda till saft, sylt och gelé. Det kan hända att jag kanske bakar en kaka också, som jag kan ta med till jobbet, och kanske en vinbärspaj som vi kan kalasa på vid ett senare tillfälle. Vi får se hur mycket jag hinner med och orkar. Här kommer i alla fall recept på en enkel och god vinbärssylt som passar perfekt att använda istället för lingonsylt till maten. Jag kan också tipsa er om att prova att byta ut lingonsylten i brödrecept mot röda vinbärssylt, vilket jag brukar göra och det fungerar alldeles utmärkt.

Röda vinbärssylt
ca 1 kg röda vinbär
1 kg syltsocker

Gör så här:
Skölj bären och ta bort alla stjälkar. Lägg bären i en gryta och tillsätt syltsockret. Låt det koka i ca 5 - 10 minuter. Rör om då och då. Ta av grytan från värmen och låt den stå i ca 5 minuter. Skumma ytan = ta bort det gråvita skummet från ytan. Häll upp sylten på varma, väl rengjorda burkar med täta lock. Fyll burkarna ända upp till kanten och dra åt locken ordentligt. Förvara burkarna svalt. Öppnad burk förvaras i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.