torsdag 21 juli 2016

Mozzarellagratinerad pasta med champinjoner


Under helgen som var lagade jag lite olika maträtter som passar bra att frysa in i matlådor. Det är så bekvämt att ha färdiga matlådor att plocka upp ur frysen. Särskilt nu under sommaren när jag jobbar ute hela dagarna och därför inte alltid tycker det känns så lockande att ställa mig vid en varm spis och fixa mat när jag kommer hem. Den här pastagratängen med champinjoner, tomatsås och mozzarella var en av de rätter som hamnade i matlådorna. Den blev väldigt god och kändes lite lättare och somrigare än de pastagratänger jag vanligtvis brukar göra (jag brukar oftast ha i rejält med vit sås). Originalreceptet kommer från boken 'Vegetariskt' av Katarina Nordgren och Tomas Södergren, men som vanligt har jag ändrat lite i receptet så att det ska passa min och min familjs smak. 

Gratinerad pasta med champinjoner, tomatsås och mozzarella
400 g okokt pasta
vatten och salt till pastakoket
400 g skivade champinjoner, färska eller frysta
Lite smör eller margarin till stekning och till att smörja formen med
125 g mozzarella = 1 sådan där liten boll i en påse
1 ½ - 2 dl riven parmesanost
Tomatsås: 
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 morot
½ - 1 färsk chilifrukt
3 msk tomatpuré
1 dl vitt vin
2 x 500 g krossade tomater (2 tetrapack)
ca 2 dl vatten
2 tsk socker
2 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
2 lagerblad
2 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika

Gör så här: 
Börja med såsen. Skala och finhacka lök, vitlök, chili och morot. Hetta upp olivoljan i en gryta. Stek det hackade i oljan under omröring på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med i någon minut. Häll i vinet och låt det koka en minut. Tillsätt krossade tomater, vatten, socker, salt, lagerblad oregano och basilika. Låt såsen koka upp. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt såsen koka i ca 30 - 40 minuter. Sätt ugnen på 225 C. 

Koka under tiden pastan i saltat vatten och stek champinjonerna i smöret. Häll av pastan och blanda den med champinjonerna i en stor smord ugnsfast form. Ta ur lagerbladen ur såsen och häll den i formen. Blanda runt allt ordentligt. Dela mozzarellan i små bitar och fördela dem över ytan. Strö på parmesanosten. Grädda gratängen i mitten av ugnen i ca 20 - 25 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.