torsdag 7 juli 2016

Marockansk couscous med grönsaker, kikärter och halloumi



En marockan skulle kanske inte tycka att denna couscous är typiskt marockansk, men eftersom den är smaksatt med marockansk kryddblandning så får den heta marockansk couscous. Jag aldrig varit i Marocko så jag vet inte exakt hur maten smakar där, men eftersom jag har läst ganska många kokböcker om marockansk mat så jag kanske inte är helt fel ute vad det gäller kryddningen i alla fall. 

Det här är en smakrik rätt som är enkel att laga. Jag brukar servera den här couscousen med myntasås, röd sås, baba ganoush, hummus och ett orientaliskt tunnbröd (som vi brukar köpa på Maxi eller Willy´s). Receptet på myntasåsen hittar du längre ner på den här sidan och de andra receptet hittar du här.  

Det går naturligtvis att servera couscousen utan tillbehör eller med bara myntasåsen, men jag tycker att tillbehören gör rätten mer spännande och ger den ett lyft. För att underlätta för mig själv brukar jag göra röd sås, baba ganoush och hummus i förväg och frysa in i burkar som jag sedan tar upp och tinar i kylen. Myntasåsen gör jag dagen innan. 

Tips! Den här rätten kan antingen ätas varm eller kall (som sallad). 

Marockansk couscous
ca 4-5 port
3 dl couscous
3½ dl vatten
1 msk Vegeta allkrydda  (liten blå påse eller plåtburk, jag köper min på Ica maxi)
1 tsk marockansk kryddblandning (se här)

Till grönsaksfräset behövs:
500-600g fryst broccolimix  
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 - 2 tsk marockansk kryddblandning  (se här)
200g kokta kikärtor  (se häralternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk konserverade kikärtor
1 halloumiost 
lite salt
olivolja till stekning

Gör så här:
Tina broccolimixen och låt den rinna av ordentligt i ett durkslag. Skala och hacka löken och vitlöken. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Stek löken och vitlöken på medelvärme i ca 5 min. Tillsätt broccolimixen. Låt allt steka på lite högre värme i ca 10 min eller tills grönsakerna börjar få lite färg. Tillsätt kryddorna och kikärtorna. (Om du använder konserverade kikärter ska de först hällas av i durkslag sedan sköljas med kallt vatten och till sist rinna av ordentligt innan de tillsätts). Låt allt steka i ca 5-10 min till. 

Gör under tiden couscousen. Lägg couscousgrynen i en ganska stor bunke. Koka upp vattnet. Vispa ut allkryddan och den marockanska kryddan i vattnet. Häll detta på couscousen i bunken. Rör om lite snabbt och lägg på ett lock eller täck bunken med plastfolie. Låt den stå i ca 8-10 min. Fluffa upp couscousen med en gaffel. Blanda ner grönsaksfräset i bunken. Strimla halloumiosten och stek den gyllene i stekpannan. Vänd försiktigt ner halloumin i couscousen. Smaka av med salt. Servera couscousen med de goda tillbehören och njut!

Myntasås
ca 4-5 port
2 dl turkisk yoghurt eller avrunnen fil/ yoghurt (se här
1 liten vitlöksklyfta
½ tsk vitvinsvinäger
1 tsk torkad mynta
lite salt och peppar

Gör så här: 
Ha upp filen eller yoghurten i en skål. Skala och pressa vitlöken och ha i den i skålen. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda allt ordentligt, välj de mindre mängderna mynta och vinäger till att börja med och smaka dig sedan fram till hur du vill ha det. Smaka av med salt och peppar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.