onsdag 29 juni 2016

Stekt panerad fisk med kall sås


I början av 2000-talet jobbade jag några år som "mattant" i skolan. En av de mest populära rätterna där var stekt fisk med kall sås. Jag förstår varför. Det är ju så gott med den saftiga fisken i det frasiga spröda höljet. Med den lite syrliga kalla såsen och några kokta potatisar till blir den stekta fisken en riktig festmåltid. Det hade varit gott med en citronskiva på toppen, men det hade vi ingen hemma så det fick jag klara mig utan denna gång. 

Stekt panerad fisk
ca 3 - 4 portioner
400 g vit fisk, t.ex. torsk eller hoki
1 - 2 ägg 
1 dl vetemjöl
ca 2 dl ströbröd
1 tsk salt + ev. lite extra
½ -1 krm malen vitpeppar
ca 25 g smör till stekning

Gör så här: 
Blanda mjölet, saltet och vitpepparn i en djup tallrik. Vispa upp äggen i en annan djup tallrik. Häll ströbrödet i en tredje djup tallrik. Skär fisken i 4 lika stora bitar. Vänd bitarna först i mjölet. Se till att de blir ordentligt täckta runt om. Doppa dem sedan i ägget och vänd dem till sist i ströbrödet, se åter till att de täcks ordentligt runt om. Hetta under tiden upp smöret i stekpannan. Lägg i fisken och stek den på medelvärme några minuter per sida eller tills den är ca 54 - 55 C inuti. Jag brukar ha på lite salt på den färdigstekta fisken.

Kall sås till fisk
2 dl crème fraîche, gräddfil eller avrunnen fil (se här)
1 msk majonäs
½ tsk persilladekrydda (Santa Maria)
ca ½ tsk vanlig senap
1 msk bostongurka
½ - 1 tsk torkad dill
2 krm salt
ca 1/4 krm malen vitpeppar

Gör så här: 
Rör ihop alla ingredienser i en skål. Smaka av och justera eventuellt mängderna ovan efter din smak. Täck skålen och ställ den kallt i minst 30 minuter innan servering (jag brukar göra såsen dagen innan vi ska äta den).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.