söndag 5 juni 2016

Klassisk potatissallad


Hemmagjord potatissallad är det kanske inte så många som gör eftersom det är så billigt att köpa färdiglagad, men eftersom köpt potatissallad av vissa märken kan innehålla spår av nötter så känns det säkrare att göra egen. Den här krämiga potatissalladen är mycket fräschare och godare än köpt så det känns inte som någon förlust direkt. Vi brukar servera den med en bit varmrökt lax eller som tillbehör till grillat. Helt perfekt sommarmat!

Nu måste jag få gnälla lite. Jag är vid det här laget rätt less på att lusläsa alla innehållsförteckningar, vilket jag ju måste göra varje gång jag handlar eftersom jag är allergisk. Sist jag skulle köpa torkade linser och bönor av samma märke som jag tidigare kunnat använda stod det helt plötsligt på påsen att de kunde innehålla spår av nötter och jordnötter. Likadant är det med bulgur av samma märke. Det är ju så man kan bli galen! Ibland undrar jag varför det måste förekomma så mycket nötter i livsmedelsproduktionen. Suck...

Klassisk potatissallad
3 - 4 portioner
500 g oskalad potatis av fast sort
1 rumsvarm äggula
1 krm vitvinsvinäger
1 tsk dijonsenap
1 krm salt
1/4 krm malen vitpeppar
1/4 dl rapsolja eller liknande neutral olja
3 dl gräddfil, turkisk yoghurt, crème fraîche eller avrunnen fil (se här)
ca 1 tsk trocomare örstsalt
1 krm grovmalen svartpeppar
ev. ½ tsk strösocker (kan uteslutas)
1 msk hackad ättiksgurka
ca ½ msk finhackad avrunnen kapris
1 msk hackad dill
2 msk hackad gräslök
1 dl fint strimlad purjolök

Gör så här: 
Koka den oskalade potatisen och låt den kallna. Mixa äggulan med vinägern, dijonsenapen, saltet och vitpepparn (jag använder en stavmixer och en smal hög bunke). Tillsätt oljan i en fin stråle under tiden du fortsätter mixa. Det ska bli en krämig smet. Blanda den med gräddfilen eller något av de andra alternativen i en bunke. Tillsätt örtsalt, svartpeppar, socker, ättiksgurka, kapris, dill, gräslök och purjolök. Rör om så att allt blandas ordentligt. Skala potatisen och skär den i små fina tärningar. Blanda ner dem i bunken. Blanda allt försiktigt. Smaka av. Ställ potatissalladen kallt i minst 1 timme innan serveringen så smakerna hinner utvecklas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.