söndag 13 mars 2016

Vegetarisk pastej


Jag anser mig själv vara ganska äventyrlig när det gäller att prova ny och annorlunda middagsmat, men när det kommer till frukost är jag konstigt nog väldigt konservativ. På vardagarna äter jag för det mesta havregrynsgröt och på helgerna varierar jag mellan att äta fil eller smörgåsar. På mina helgsmörgåsar brukar jag oftast ha vanlig ost, mjukost, kokt ägg eller den här goda pastejen. 

Första gången jag gjorde den här pastejen trodde jag aldrig att det skulle fungera, men till min stora förvåning gjorde det faktiskt det. Pastejen, som påminner ganska mycket om ugnsbakad leverpastej, är både skivbar och bredbar. Eftersom det bara är jag som tycker om pastej här hemma så delar jag upp den i småbitar och fryser in dem. Sedan tar jag upp en liten bit till helgen så att jag har lagom mycket pastej till mina frukostmackor. Originalreceptet finns på bloggen 'Det gröna skafferiet' och du hittar det här

Vegetarisk pastej 
5 dl standardmjölk, 3% fett
25 g jäst
75 g smör eller margarin
2 dl havregryn
1 dl ströbröd
1 liten gul lök 
1dl hackad persilja
½ grönsaksbuljongtärning
1 msk kinesisk soja
1 tsk torkad mejram
ca 1/4 krm mald kryddnejlika
½ -1 krm mald kryddpeppar
1 stycken 1 ½ L limpform i plåt
Smör eller margarin till att smörja formen med

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 C. Skala och finhacka löken. Smält smöret. Vispa ut jästen i mjölken i en bunke. Blanda ner löken, det smälta smöret och smula ner buljongtärningen. Tillsätt resten av ingredienserna. Blanda allt ordentligt. Låt det stå i ca 15 minuter. 

Smörj en 1 ½ L limpform med matfett. Mixa blandningen till en slät smet  med t.ex. en stavmixer. Häll blandningen i formen. Ställ formen på gallret långt ner i ugnen och grädda i ca 80 - 90 minuter. (I originalreceptet till denna pastej, och i liknande recept, är gräddningstiden angiven till 60 minuter, men då används en lägre och vidare form, typ en engångsform av aluminium). Tänk på att gräddningstiden kan skilja jättemycket mellan olika ugnar, så  känn med en sticka eller kniv i mitten av formen, pastejen är klar när den är fast i mitten. Täck formen med en bit aluminiumfolie (ugnsfolie) om pastejen får för mycket färg på ytan. Låt den kallna helt innan du skär i den.


8 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Riktigt gott, lagade detta idag och blev riktigt förvånad hur pass likt leverpastej det smakar. Hade den 90min i ugnen och fortfarande lite för blöt så skall testa att ta lite mer ströbröd och havregryn nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tyckte att det var gott :). Jag blev också förvånad över att det smakade så likt riktig leverpastej. Tråkigt att den inte blev riktigt färdiggräddad. Det kan säkert funka att tillsätta mer ströbröd och havregryn. Jag har märkt att gräddningstiden kan variera rätt mycket. Bäst resultat har jag fått när jag använt en vanlig limpform i plåt (à ca 1 ½ liter) sämst resultat blev det när jag använde en brödform av porslin. Då tog pastejen flera timmar i ugnen och den blev ändå inte helt fast. Hoppas konsistensen blir bättre nästa gång. Mvh Tove

    SvaraRadera
  3. Jag såg nyss i receptet att jag hade skrivit att det skulle ta minst 60 minuter att grädda pastejen, men eftersom även jag har fått grädda min pastej något längre tid så har jag ändrat tiden i ugnen till ca 60 - 90 minuter istället.Jag vill ju att recepten ska fungera. Mvh Tove

    SvaraRadera
  4. Hej! Hur länge går det att frysa en vegetarisk pastej?

    SvaraRadera
  5. Hej!
    den borde hålla i upp till 3 månader i frysen, om den förvaras i minst - 18 C. Det bästa är att använda lukt - och smaksinnet för att avgöra om ett livsmedel är ätbart eller eller ej efter en längre tids lagring. Ha en bra dag!
    Mvh Tove

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket!
    Mvh

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Glatt överraskad av smaken- jättegott ! Smakar som en mild leverpastej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du blev glatt överraskad :). Det blev jag också första gången jag provade receptet. Det är svårt att tro att det ska smaka ungefär som leverpastej när man ser ingredienserna.
      Ha en bra dag!
      Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.