onsdag 2 mars 2016

Kikärtor i falsk jordnötssås


När barnen var mindre, och vi fortfarande åt kött, hände det titt som tätt att vi gick på kinarestaurang. En av deras, och min mans, favoriter var kycklingspett med sataysås (jordnötssås). Jag har aldrig ätit sataysås, eftersom jag får lite klåda i halsen av jordnötter, men jag har alltid tyckt att det verkar gott. Efter att ha läst flera intressanta recept på grytor med jordnötssås, så blev jag lite sugen på att testa om det kanske vore möjligt att byta ut jordnötssmöret mot tahina (en smet gjord på malda sesamfrön). 

Jag letade upp av ett recept på en kycklinggryta med jordnötssmör. Kycklingen bytte jag ut mot kikärtor och jordnötssmöret mot tahina. När jag höll på att koka ihop det hela blev jag lite osäker på hur slutresultatet skulle bli, för i ärlighetens namn såg det inte så där jättegott ut, men jag blev positivt överraskad för det blev faktiskt riktigt, riktigt smarrigt. Den här snabblagade, goda rätten kommer jag säkerligen att göra fler gånger i framtiden. Jag serverade grytan med jasminris och lite sweet chilisås.

Kikärtor i falsk jordnötssås
ca 4 portioner
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
400 ml (1 burk) kokosmjölk
1 tsk kinesisk soja
2 tsk sambal oelek  (indonesisk chilipasta)
3 msk tahina  (sesampasta se bild)
ca 3 krm salt
1 - 2 msk pressad lime
400 g kokta kikärter  eller 2 tetror eller 2 normalstora burkar konserverade kikärter 

Gör så här: 
Om du använder konserverade kikärtor ska de helst hällas av i durkslag, spolas med kallt och rinna av ordentligt innan de används.

Skala och finhacka löken och vitlöksklyftan. Blanda lök, vitlök, kokosmjölk, soja och sambal oelek i en gryta. Koka upp blandningen under omröring. Tillsätt kikärtorna och tahina. Sänk värmen under grytan och låt det småkoka i ca 10 min. Rör om i botten då och då för det bränner lätt fast. Smaka av med salt & limesaft. Servera med jasminris och sweet chilisås. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.