söndag 28 februari 2016

Surdeg

Det finns surdegar som är flera år gamla. Det finns till och med surdegar som gått i arv från en generation till en annan. Tänk vilken prestation att hålla en surdeg vid liv så länge. Jag tror inte jag skulle ha varken lust eller ork till att passa på en deg resten av mitt liv och dessutom tror jag inte att mina barn skulle uppskatta att ärva den heller.

De gånger jag gör en surdeg är det för att använda den direkt när den är klar. Det går att frysa in surdeg men jag brukar försöka använda alltihop vid ett och samma baktillfälle. Jag har försökt några gånger att baka bröd med enbart surdeg som jäsmedel men hittills har det inte lyckats så bra. Dessa misslyckanden gör att jag numera håller mig till bröd som innehåller lite jäst också. Men skam den som ger sig, så jag kommer nog att försöka mig på ett renodlat surdegsbröd någon gång igen i framtiden.

Jag brukar varva mellan att använda ett recept på surdeg med äpple från Jan Hedhs bok 'Bröd' och ett recept på surdeg med honung av Leila Lindholm. 

Surdeg med äpple ur boken 'Bröd'
Dag 1-3:
200g (2 dl) vatten, ca 35 grader varmt
200g mjöl av råg eller vete
100g rårivet äpple

Gör så här:
Blanda vattnet med valt mjöl och det rivna äpplet i en bunke. Häll upp blandningen i en 2 -liters glasburk. Sätt på ett lock eller täck burken med plastfolie. Ställ den på en varm plats, idealiskt är en temperatur mellan 26-30 grader (jag brukar ställa min i skåpet över mitt kylskåp). Rör om i degen 1 gång om dagen.

Dag 4:
200g av samma mjöl som du använde den första dagen
200g (2 dl) vatten, ca 35 grader varmt

Gör så här: 
Skrapa ner surdegen från kanterna i glasburken. Tillsätt vattnet och mjölet och rör om ordentligt. Täck och ställ tillbaka burken på samma varma plats som tidigare.

Dag 5: 
Nu är surdegen färdig att baka med. Förvara den i kylen tills du ska använda den eller i max 5 dygn. Det går att dela upp surdegen i plastburkar och frysa in den, då håller den i ca ett år. Ta fram den i tid så den hinner tina och bli rumsvarm innan den används.

Leilas surdeg med honung
Dag 1-2:
2 dl vatten, ca 35 grader varmt
2 ½ dl mjöl av råg eller vete
1 msk honung

Gör så här:
Blanda vattnet med valt mjöl och honungen i en bunke. Häll upp blandningen i en 2 - liters glasburk. Sätt på ett lock eller täck den med platsfolie. Ställ burken på en varm plats, idealiskt är en temperatur mellan 26-30 grader.

Dag 3:
1 dl av samma mjöl som du använde dag ett
1 dl vatten, ca 35 grader varmt

Gör så här: 
Skrapa ner grundsurdegen från kanterna i glasburken. Tillsätt vattnet och mjölet och rör om ordentligt. Ställ tillbaka burken på samma varma plats som tidigare.

Dag 4: 
1 dl av samma mjöl som du använde tidigare dagar
1 dl vatten, ca 35 grader varmt

Gör så här: 
Skrapa ner grundsurdegen från kanterna i glasburken. Tillsätt vattnet och mjölet och rör om ordentligt. Ställ tillbaka burken på samma varma plats som tidigare.

Dag 5:
Nu är surdegen färdig att baka med. Förvara den i kylen tills du ska använda den eller i max 5 dygn. Det går att dela upp surdegen i plastburkar och frysa in den, då håller den i ca ett år. Ta fram den i tid så den hinner tina och bli rumsvarm innan den används.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.