torsdag 18 februari 2016

Pizzasallad


På grund av mitt näst intill galna intresse för matlagning och bakning har jag mutat in köket som mitt område. Det är inte helt lätt för de andra medlemmarna i familjen (numera bara min make) att göra något i köket, för jag är lite egen av mig och vill gärna att det ska vara på mitt sätt. Jag vill inte påstå att jag är en köksdiktator (som vissa andra säkert tycker) men inte långt ifrån.

Det är tur att min man inte är särskilt intresserad av matlagning och därför inte gör några större anspråk på mitt territorium. När han besöker köket, av någon annan anledning än att äta, brukar han för det mesta plocka lite med disken, brygga kaffe, poppa mikropopcorn, riva morötter och göra sitt stora paradnummer, som är pizzasallad (vilket han för övrigt är jättebra på att göra). Han har en viktig och ständigt återkommande uppgift, för vi äter pizzasallad till maten i stort sett varje dag. 

Eftersom jag inte är överdrivet förtjust i att vare sig diska, riva morötter eller att göra pizzasallad, så är jag jättetacksam över att han för det mesta tar på sig de arbetsuppgifterna. Nu ska ni inte tro att min man är någon slags bufflig mansgris, det är han verkligen inte. Han sköter massor av andra sysslor här hemma, så att jag får tid till att laga mat, baka och blogga.

Pizzasallad
1 normalstort vitkålshuvud
1 dl rapsolja
1 dl ättikssprit 12%
1 dl vatten
1 msk strösocker 
ca 1 tsk salt
½ - 1 tsk grovmalen svartpeppar
ca 1 tsk torkad oregano (kan uteslutas)

Gör så här:  
Skär vitkålen i tunna strimlor med en kniv eller med en osthyvel (funkar jättebra!). Lägg strimlorna i ett durkslag. Häll på rikligt med kokande vatten och låt det rinna av. Ställ durkslaget med kålen åt sidan så länge.

Blanda oljan, ättiksspriten, vattnet, sockret och saltet i en stor gryta. Låt det koka upp. Ta av grytan från värmen. Tillsätt kålen, svartpepparn och oreganon. Blanda allt ordentligt. Häll alltihop i en plastlåda med lock och ställ in den i kylen. Låt helst salladen stå i minst 12 timmar innan du serverar den. Pizzasalladen håller ca 1 vecka i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.