söndag 14 februari 2016

Kolasås med knäcksmak


Hoppas ni har en trevlig alla hjärtans dag. Vi brukar faktiskt inte göra någon stor sak av den här dagen, utan äter bara lite extra god mat och kanske någon smaskig dessert, som t.ex. den här goda kolasåsen. Såsen smakar som knäck och är helt ljuvlig att ringla över bär eller inkokt frukt och glass. Jag skulle kunna äta enbart såsen utan tillbehör (vilket jag generat erkänner att jag faktiskt gjort). 

Förr i tiden bjöd jag ofta på den här kolasåsen när det vankades dessert här hemma. Då brukade vi äta den med inkokta päron och glass (inte så dumt), men nu valde jag att servera den med glass och en mix av hallon, blåbär och röda vinbär. Jag var lite tveksam till att ha i röda vinbär, för jag tycker att de kan vara lite sura och kärva, men vi hade en burk i frysen så jag hade i lite grann i alla fall. Det kommer jag definitivt inte att göra någon mer gång, för de höll på att förstöra alltihop. Som tur är gjorde den söta såsen, de andra goda bären och en rejäl klick vaniljglass att det hela, trots allt, slank ner utan större protester.

Kolasås med knäcksmak
3 dl grädde
1 ½ dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 msk smör
ev. ½ tsk vaniljsocker

Gör så här:  
Blanda alla ingredienser, utom vaniljsockret, i en kastrull. Låt det koka upp. Rör om ibland. Sänk värmen och låt såsen småputtra i ca 20 - 30 minuter tills den tjocknat och blivit gyllengul. Rör om då och då under tiden. Ta av från värmen och rör ev. i vaniljsockret. Låt såsen svalna i rumstemperatur. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.