onsdag 10 februari 2016

Hummus, baba ganoush och röd sås

Hummus i förgrunden, baba ganoush längst bak till vänster och röd sås till höger

De här goda smårätterna brukar jag använda som tillbehör till olika maträtter influerade av det arabiska köket. Det är trevligt att sitta runt bordet och skicka runt små skålar med frestande innehåll som förgyller maten. 

De flesta vet säkert redan vad hummus är, men för er som inte vet så är det en jättegod kikärtsröra. Förutom att ha den som tillbehör till arabisk mat kan du t.ex. ha den som pålägg eller som dipp till grönsaker. 

Obs! Om du använder konserverade kikärtor till det här receptet är det avrunnen vikt som gäller, vilket motsvarar ungefär 2 tetra eller 2 normalstora burkar. Häll av kikärtorna i ett durkslag, skölj dem under rinnande vatten och låt dem rinna av ordentligt innan de används.

Hummus - på mitt sätt
400 g kokta kikärter  (se här)
1 - 2 vitlöksklyftor, skalade och pressade
ca 2 msk pressad citron  (ca ½ citron)
ca ½ - 1dl olivolja
ca ½ - 1 dl kallt vatten 
½ tsk salt
1 krm malen spiskummin
2 msk tahina  (sesampasta gjord på malda sesamfrön som ger hummusen en mer autentisk smak, kan dock uteslutas) 

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en matberedare, börja med den mindre mängden olja och vatten. Kör tills det blir en slät puré. Justera konsistensen med olja och vatten tills den är som du vill ha den. Smaka av röran. Lägg upp den snyggt i en skål och ha på lite paprikapulver. Vissa ringlar först på lite olivolja men det gör inte jag.

Tips! Jag brukar frysa överbliven hummus i en plastlåda med lock. Det funkar jättebra. Tina hummusen i kylen och rör om den ordentligt innan den ska serveras.

Baba ganoush
Baba ganoush är en röra gjord på aubergine och den är ett vanligt inslag på matbordet i Mellanöstern. Baba ganoush har en lite syrlig smak som jag tycker passar bra till den lite mäktigare hummusen. Jag brukar servera den till rätter med couscous och till falafel. 

Tips! Jag brukar passa på att göra baba ganoush när det finns billiga auberginer. Jag delar upp den färdiga röran i 3-4 plastburkar och fryser en dem. Tina röran i kylen och rör om i den innan den ska serveras. Baba ganoush kan bli lite grynig av att frysas men den smakar ändå lika bra som när den är nygjord. 

Baba ganoush - på mitt sätt
2 normalstora auberginer
1 - 2 vitlöksklyftor, skalade och pressade
2 msk olivolja
1 - 2 tsk pressad citron
ca 1 tsk salt 

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Ta fram en matberedare eller mixer.
Skölj av auberginerna med vatten. Dela dem i halvor på längden. Skär några skåror i fruktköttet. Lägg halvorna med snittytan uppåt på plåtarna. Grädda dem ganska högt upp i ca 30 minuter eller tills de sjunkit ihop lite och blivit mjuka. Ta ut plåten ur ugnen. 

Gröp ur fruktköttet ur auberginehalvorna med en sked och lägg över det i matberedaren. Mixa alla ingredienser till ett mos. smaka av moset och lägg upp den snyggt i en skål. Täck skålen med plastfolie och ställ den i kylen. Ät röran kall.

Röd sås
Receptet på den här såsen har jag hittat i en kokbok som heter 'Sommarmat' av Sanna Töringe. I den boken tror jag att såsen kallas 'min bästa röda sås' men eftersom den inte är min sås från början så får den bara heta röd sås här på bloggen. Jag serverar den kall eller ljummen till olika couscousrätter, falafel & kebab

Hemma hos oss äter vi inga stora mängder av den här såsen så jag brukar dela upp den i små burkar à ca 1 dl och frysa in dem. Såsen kan bli lite grynig av att frysas men jag brukar värma den någon sekund i mikron och röra om ordentligt innan den serveras. 

Röd sås
400 - 500 g passerade tomater
1 msk olivolja
2 msk pressad citron (ca ½ citron)
1 - 2 vitlöksklyftor, skalade och pressade
½ - 1 tsk salt
1 - 2 tsk harissa (nordafrikansk chilipasta)  eller  1 - 2 tsk sambal oelek (indonesisk chilipasta)
½ tsk malen spisummin

Gör så här:
Blanda allt i en kastrull,börja med den mindre mängden salt och sambal. Låt såsen koka upp under omröring. Sänk värmen, lägg på ett lock och låt såsen småkoka i ca 10 min. Smaka av med mer salt och sambal. Såsen kan serveras varm, kall eller ljummen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.