onsdag 3 februari 2016

En falsk och fuskig afrikansk middag


Falsk sötpotatis i kokosmjölk som serveras med fuskfufu och stekt indisk ost, hmm... kan det bli mer bluff och båg i en middagsrätt?

Originalreceptet på sötpotatis i kokosmjölk kommer från boken 'Det gröna köket' av Lotta Brinck. I boken görs grytan på sötpotatis, som namnet antyder, men det finns ett tips i receptet om att ersätta sötpotatisen med en blandning av kålrot och morot, vilket jag valt att göra (därav namnet falsk sötpotatis). Jag har inte riktigt fastnat för smaken på sötpotatis och dessutom tycker jag att det är bättre att använda rotfrukter som vi kan odla här i Sverige.

Jag serverar grytan med en fuskvariant av fufu. Fufu är en slags klimpliknande fast deg, som görs av jamsrot eller cassava, och äts framför allt i Västafrika. Jag har provat att göra fufu på cassavamjöl men jag tyckte inte att det blev gott, så jag gör en fuskvariant på potatismospulver istället. Receptet hittade jag för många år sedan på en hemsida om afrikansk mat. Om du hellre vill äta grytan som man gör i östra Afrika ska du äta den med ugali, som är en slags tjock majsgröt. Jag skickar med det receptet också om du vill prova någon gång.

Till den falska sötpotatisgrytan och fufun serverar jag kryddstark äpplechutney (se här) och lite stekt paneer, som fått koka i en het och söt chilisås (se här). Jag tycker att denna kombination av rätter är supergod och rekommenderar dig verkligen att prova, men om du vill förenkla lite så kan du servera grytan med t.ex. basmatiris (vilket är ett helgerån enligt mina barn). 

Falsk sötpotatis i kokosmjölk
4 - 6 port
350 g skalad kålrot
350 g skalade morötter 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
1-2 msk aprikosmarmelad eller 5 strimlade torkade aprikoser
1 tsk salt
2 tsk berberekrydda (se recept här)
1 burk à 400 ml kokosmjölk
150-200 g frysta haricots verts (franska gröna bönor)
ca 1 msk rapsolja

Gör så här: 
Skär kålroten i ca 2 cm tjocka tärningar. Koka dem i lättsaltat vatten i ca 10-15 minuter. Tärningarna ska vara mjuka men fortfarande ha lite spänst i mitten. Häll av dem i durkslag. Det går att koka kålroten i förväg och förvara den i kylen tills den ska användas.

Skär morötterna i ungefär lika stora bitar som kålroten. Skala och finhacka löken och vitlöken. Skär haricots vertsen i mindre bitar. Hetta upp rapsoljan i en gryta. Lägg i löken, vitlöken & morötterna och låt dem steka på medelvärme i ca 5 min. Tillsätt tomatpurén och berberekryddan och låt allt steka under omröring i ytterligare 2-3 minuter. Tillsätt alla de andra ingredienserna utom kålroten. 

Låt det hela koka upp under omröring. Sänk värmen, lägg på ett lock och låt grytan småkoka i 20-25 minuter eller tills morötterna är nästan helt mjuka. Tillsätt kålroten och låt grytan koka i ytterligare 10-15 minuter eller tills allt är så mjukt som du vill ha det. Smaka av. 

Tips! Jag brukar köpa på mig kålrot när den är billig, koka den, låta den rinna av och kallna. Sedan fryser jag den i påsar à 350 g. Tänk bara på att inte låta den upptinade kålroten koka med längre än ca 5 minuter i grytan så den inte blir mosig. 


Fuskfufu
ca 4 port
3 dl potatismospulver (jag använder felix)
1 dl potatismjöl
ca 6-7 dl kokande vatten

Gör så här:  
Jag gör alltid fufu i matberedaren men den går att göra för hand, men var beredd på att du måste röra riktigt kraftigt.

Gör fufun precis innan ni ska äta.
Blanda potatismospulvret och potatismjölet i en bunke eller i matberedaren (med knivarna i). Tillsätt det kokande vattnet under kraftig omröring alternativt under tiden matberedaren är igång. Det ska bli en tjock, fast deg som du kan forma med handen utan att den kladdar. 

Så här äter vi fufu: Lägg över degklumpen på ett fat eller i en djup tallrik. Ta loss en liten bit i taget av degklumpen. Platta till den i handen och ät den andra maten med hjälp av den. Om du inte gillar att äta med händerna så går det naturligtvis att använda bestick.  

Bonusrecept på Ugali - majsgröt
Koka upp 9-10 dl vatten med 1-2 tsk salt i en gryta. Tillsätt 5 dl vitt finkornigt majsmjöl (inte polenta!). Rör hela tiden kraftigt i botten av grytan. Det ska bli en fast, stabbig och tjock gröt. Smaka av den. Lägg upp den på ett serveringsfat. Ät ugali på samma sätt som fufu. (Receptet är taget från recept.nu)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.