tisdag 23 februari 2016

Chutney med äpplen och dadlar


Den här chutneyn kom till när jag hade lite färska dadlar och några äpplen som jag ville göra över med. Jag letade upp flera olika recept på chutney som jag sedan lät mig inspireras av. Slutresultatet blev denna goda röra. Till skillnad från en del andra chutneys, som passar till många olika smaker, så tycker jag personligen att denna chutney passar bäst till indiska rätter. Den har faktiskt blivit oumbärlig som tillbehör när vi serverar indiskt här hemma. 

Tips! Chutneyn blir godast om den får stå och mogna i minst en vecka innan den ska serveras. I vår matkällare håller oöppnade burkar i minst 1 år. Öppnad burk ska förvaras i kylen. 

Chutney med äpplen och dadlar
1 ½ kg äpplen
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
300 g urkärnade & hackade färska dadlar  (färska dadlar finns att köpa i små papplådor i de flesta större mataffärer)
1 msk finhackad färsk ingefära
3 dl äppelcidervinäger
6 dl strösocker
1 tsk salt
1 - 2 tsk malen koriander
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk cayennepeppar
1 tsk krossade senapsfrön

Gör så här: 
Skala, kärna ur och skär äpplena i bitar. Lägg dem i en gryta. Skala och hacka löken och vitlöken. Lägg den i grytan. Tillsätt alla övriga ingredienser och låt det hela koka upp under omröring. Sänk värmen och låt det småkoka i ca 60 min. Rör om då och då så det inte bränner fast. Ha sönder de större äpplebitarna så det blir ett grovt mos (jag brukar mixa lite försiktigt med stavmixern). Häll upp chutneyn på väl rengjorda glasburkar med tillhörande täta lock. Fyll på med chutney ända upp till kanten. Skruva på locket ordentligt. Förvara burkarna svalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.