måndag 15 februari 2016

Barbecuesås


Jag medger att det kan verka lite konstigt att göra ett inlägg om barbecuesås när det fortfarande är vinter ute och grillsäsongen känns långt borta. Men nu är det så att barbecuesås ingår i några av mina övriga recept så jag kokade ihop en sats trots snö och minusgrader.

Den här barbecuesåsen är helt underbart god. Klibbig och söt med lagom syra och sting (ingen sås för den som undviker socker dock). Receptet är en mix av flera olika recept, som jag hittat på nätet och i kokböcker. Det blir en stor sats sås av receptet. Om du inte vill göra hela satsen så går det enkelt att dela på receptet och bara koka en halv sats. 

Tips! Jag brukar koka en hel sats sås och sedan frysa in den i plastburkar. Såsen håller sig mjuk även i fryst tillstånd, vilket gör att det är enkelt att ta upp lite sås, med en sked eller liknande, när man vill eller behöver. Såsen håller ca 3-4 månader i frysen. 

Barbecuesås
blir ca 5-6 dl färdig sås
2 ½ dl ketchup   (jag använder Felix)
1 ½ - 2 dl farinsocker 
4 msk ljus sirap
1 dl vatten
4 msk äppelcidervinäger
1 msk worchestershiresås
2 tsk Colman´s senapspulver
2 krm vitlökspulver
2 tsk rökt paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk salt

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Koka upp blandningen och låt den sedan småkoka under omröring i ca 10 minuter. Låt såsen kallna. Häll upp den i burkar. Klart! Förvara burkarna i kylen eller frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.