lördag 16 januari 2016

Färsk pasta - med eller utan ägg



Att göra egen pasta är ganska enkelt. Speciellt om man, som jag, använder matberedare och  pastamaskin, men har man inte det så går det lika bra att både blanda degen och kavla den för hand. Jag tycker att färsk pasta mättar mer och är mycket godare än den torkade. I de flesta pastarecept står det att man ska använda durumvetemjöl. Jag har aldrig använt det i min pastadeg och det har funkat bra ändå, men resultatet blir kanske ännu bättre om du väljer durumvetemjöl istället.

Det händer att jag gör en sats färsk pasta och fryser in den (se hur längst ner i receptet) för att kunna ta upp den och koka den en vanlig vardag för lyxa till det lite, men jag brukar främst göra egen pasta om jag ska laga lasagne eller cannelloni någon helg.

Tips! Pastamaskiner finns att köpa till hyfsat pris på t.ex. Clas Ohlsson eller Jula. 

Pastadeg med ägg
ca 4-6 port
400g vetemjöl eller durumvetemjöl
4 ägg
ca 2 msk kallt vatten

Pastadeg utan ägg
ca 4 port
5 dl vetemjöl 
1 msk olja (jag tog rapsolja)
ca 2 dl kallt vatten
  
Så här gör du pasta för hand : 
Pasta med ägg: Lägg mjölet i en hög på köksbänken. Gör en grop i mitten av mjölhögen, knäck ner äggen och ha i vattnet i gropen. Pasta utan ägg: Lägg mjölet i en skål eller bunke. Häll i oljan och vattnet. Knåda ihop allt till en fast deg. Arbeta den inte för mycket utan det ska gå ganska snabbt. Platta till degklumpen lite, plasta in den och lägg den i kylen i minst 30 min. 

Strö lite mjöl på köksbänken. Ta ur degen ur kylen och släng plastfolien. Dela degen i två delar. Kavla ut en del i taget till en, ca 2 mm tjock, rektangel. Se till att vända degen ofta och mjöla kaveln ordentligt så degen inte fastnar. Skär degen i strimlor eller bitar eller hur du nu vill att din pasta ska se ut. Strö lite mannagryn på köksbänken eller på en bakplåtspappersklädd plåt och lägg pastan glest ovanpå (det går att fukta en ren kökshandduk och lägg pastan på den istället, men det brukar inte jag göra). 

Koka upp rikligt med vatten i en stor gryta. Tillsätt salt efter smak. Lägg i pastan och rör om. Låt den koka i 2-3 minuter eller tills den är så mjuk som du vill ha den. Häll upp pastan i ett durkslag, skölj ev. av den snabbt under rinnande vatten, och häll tillbaka den i grytan. Servera pastan direkt så den inte klibbar ihop.


Så här gör du pasta om du har matberedare och pastamaskin: 
Lägg mjölet i matberedaren och ha i resterande ingredienser efter valt recept. Mixa detta en kort stund tills det blir som en smuldeg. Häll ut innehållet på köksbänken. Det ska se ut ungefär så här: 


Arbeta ihop detta till en deg som ska se ut ungefär så här:


Slå in degen i plastfolie och lägg den i kylen i minst 30 min. 

Montera pastamaskinen på köksbänken eller köksbordet enligt medföljande anvisningar. Ta ur degen ur kylen och släng plastfolien. Skär av en bit av degen, jag brukar ta ca 1/5 i taget, och ställ in maskinen på tjocklek ett på vredet. Kör igenom degbiten så den plattas ut till en remsa. Vik ihop degremsan och försök att göra den så jämn i kanterna som möjligt. Kör den genom maskinen en gång till. Vrid sedan upp vredet ett steg till till tjocklek två och kör sen igenom degremsan igen. Vrid sedan upp vredet till tjocklek tre och kör igenom degremsan ytterligare en gång. Fortsätt sedan att köra igenom degen, ett steg i taget, tills den är så tunn som du vill ha den. Jag brukar köra den till tjocklek fem eller sex på min maskin. 

Forma sedan pastan hur du vill. Skär den för hand eller kör den i den medföljande insatsen. Strö lite mannagryn på köksbänken eller på en bakplåtspappersklädd plåt och lägg pastan glest ovanpå (det går att fukta en ren kökshandduk och lägg pastan på den istället, men det brukar inte jag göra).


Pasta som är formad i pastamaskinen

Koka upp rikligt med vatten i en stor gryta. Tillsätt salt efter smak. Lägg i pastan och rör om. Låt den koka i ca 3 minuter eller tills den är så mjuk som du vill ha den. Häll upp pastan i ett durkslag, skölj ev. av den snabbt under rinnande vatten, och häll tillbaka den i grytan. Servera pastan direkt så den inte klibbar ihop.

Tips! Om du vill frysa pastan ska du göra så här: 
Gör valfri pastadeg. Ta fram två plåtar eller brickor som passar i frysen. Lägg på bakplåtspapper och strö på lite mannagryn. Kavla ut pastadegen och forma den som du vill ha den. Lägg pastan på plåtarna eller brickorna och låt den torka till en stund. Ställ sedan plåtarna eller brickorna i frysen ett par timmar. Ta loss pastan när den är fryst och förpacka den i plastpåsar. Lägg påsarna i frysen. Koka pastan otinad.  

Pasta som är skuren för hand och på väg till frysen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.