söndag 31 januari 2016

Bönbullar


Jag älskar kryddstarka och spännande rätter från hela världen, men efter perioder av sådan mat kan jag ibland längta efter de lite enklare och lugnare nordiska smakerna. 

En rätt som verkligen känns hemtam för oss nordbor är köttbullar med potatis, gräddsås och lingon. Den svenska köttbullen har blivit en ledande symbol för svensk mat runt om i världen (tacka Ikea för det). Detta märks tydligt om man, som jag, följer matbloggare från andra delar av världen. Det bloggas friskt om svenska köttbullar som "till och med smakar bättre än dem på Ikea". Det kan vara ganska underhållande att läsa om hur människor från andra kulturer ser på vår mat och vad de tror är typiskt svenskt. 

Bönbullen är min variant av den gamla hederliga köttbullen. Förutom att servera bönbullarna på klassiskt vis med kokt potatis, brunsås, vinbärsgelé och smörgåsgurka, så brukar jag ibland servera dem med ugnsstekt potatis och portersås. Det är också gott att steka några bönbullar, låta dem kallna, skiva upp dem och servera dem på en macka med rödbetssallad eller gurkmajonäs. Det är väl nästan en klassiker det med, eller hur.

Tips! Recept på en snabb och enkel brunsås hittar du längst ner i inlägget.

Bönbullar
ca 50 stycken
400 g kokta svarta bönor (se här)  eller  2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade svarta bönor
1 liten gul lök
1 msk grönsaksfond
1 msk tomatpuré
1 tsk kinesisk soja  (jag använder Mrs Cheng´s)
1 tsk worchestershiresås  (finns vegetarisk i välsorterade butiker) 
2 ägg
2 msk potatismjöl
3 msk vetemjöl
2 dl ströbröd
2 msk grillkrydda  (jag använder Santa Maria)
1 krm malen kryddpeppar

Till kokning 
ca 1 L vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 lagerblad

Gör så här:
Obs! Om du använder konserverade bönor ska de hällas av i durkslag, spolas med kallt och rinna av ordentligt innan de används.

Mixa alla ingredienserna till en smet i en matberedare eller mixer. Lägg över den i en plastlåda eller bunke med lock och ställ in den i kylen i minst 30 minuter (jag brukar låta den stå över natten). 

Blöt händerna. Ta upp en liten klutt av smeten i handen och rulla den till en fin rund boll. Lägg den på ett fat. Upprepa detta med resten av smeten. Det blir ca 50 små bönbullar av en sats smet (jag brukar av någon anledning alltid få ut exakt 52 stycken). 

Ta fram ett rent ugnsgaller eller ett brödgaller och lägg det på köksbänken. Om du är rädd om bänken, eller vill spara tid på att inte behöva städa senare, så lägg ett bakplåtspapper under gallret.

Häll vattnet till kokningen i en stor stekpanna. Tillsätt lagerbladet och buljongtärningen. Låt detta koka upp. Lägg i några bönbullar i taget och låt dem koka i några minuter, tills de flyter upp. Ta upp dem med en hålslev eller liknande och lägg dem på gallret. Låt dem kallna. Bönbullarna kan användas direkt eller frysas in i plastpåse för att användas vid ett senare tillfälle. Jag brukar göra en sats bönbullar när jag har tid och frysa in dem.

Stek bönbullarna på medelvärme i lite smör eller margarin i några minuter. Stek bara så många som det går åt just då. Servera dem varma med dina favorittillbehör eller låt dem kallna, skiva dem och använd dem som pålägg på en macka.

Snabb och enkel brunsås
Vispa ihop 3 dl mjölk, 1 krm lökpulver, 1 krm paprikapulver, 1 tsk kinesisk soja och ca ½ msk grönsaksfond eller 1/4 grönsaksbuljongtärning i en kastrull. Låt detta småkoka i ca 5 minuter. Tillsätt 1 - 1 ½ msk mörk maizenaredning under omröring. Låt såsen småkoka i någon minut till. Smaka av den med lite peppar och salt eller grönsaksfond. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.